Již počtvrté se na PC platformu přichází pochlubit Konami se svým fotbalem, jenž se stal synonymem výborné hratelnosti a každým rokem se víc a víc blíží skutečné kopané. Po pečlivém testování přinášíme co možná nejkompletnější souhrn toho, co Pro Evolution Soccer 6 v PC verzi nabízí a jak se novinky projevují na zábavnosti hry.
• Upravená fyzika míče Konami zaměřuje vývoj především na hratelnostní stránku, kde toho letos najdeme nového spoustu. V podstatě každý herní prvek doznal změn, což pocítíte tím víc, čím zkušenější hráči tohoto fotbalu jste. Předně se změnila fyzika míče, jeho interakce s okolím a hlavně balistika. Přihrávky po zemi už nejsou tak prudké, centry ztratily „magnetismus“ a čechraná přihrávka vzduchem do běhu letí zcela jinak než centrovaný pas. A to je moc dobře.
Otevírají se tím bohaté možnosti využití v útoku i přechodu do něj. Dříve přihrávka vzduchem končila buď u golmana, anebo na hlavě soupeřova obránce. Její trajektorie nyní opravdu odpovídá načechranému míči, který si nabíhající hráč dokáže zpracovat. Dokonce je tomuto prvku přizpůsoben i nový strategický prvek, založený právě na přihrávkách za obrannou zónu soupeře na nabíhající útočníky.
Přihráváte-li do běhu po zemi, nejdou už přihrávky tolik před hráče, spíš jen kousek před něj (ale závisí to na konkrétní situaci). Centry nejsou zdaleka tak přesné a je potřeba si na ně udělat klid a dobře je směrovat. Ty tam jsou magnetické pasy, automaticky dopadající na hruď spoluhráče. Ona vůbec celá hra zaznamenala větší tendenci k nepřesnostem, ale v tom dobrém a přirozeném smyslu, kdy závisí víc na vás jak dobře přihrávka půjde. Nespočet podběhnutých či přetažených centrů, mnohdy doletí míč spíš na jiného spoluhráče než na toho, kam jste jej chtěli poslat. Výborné hlavičkové souboje, a vůbec tahanice o míč vypadají mnohem fotbalověji a přirozeněji. Míč nesedí na kopačkách jako přilepený, je snazší o něj soupeře obrat, ale i vzápětí nato jej ztratit.
Vylepšení doznaly i kolize hráčů mezi sebou. Po skluzu netrvá věčnost se znovu postavit a vrátit do hry. Strčí-li do vás soupeř, neznamená to, že váš útok končí. Často se dokážete rychle srovnat a můžete pokračovat v akci, případně vás střet oba rozhodí zhruba stejně a jde o to, kdo se rychleji zorientuje. Skluz se dá i ustát, případně se může vypíchnutý míč odrazit směrem, kde si jej převezmete a pokračujete v akci. To vše hodně přirozeně a s ohledem na danou situaci. Sečteno a podtrženo – opět velký krok směrem k lepší hratelnosti a skutečnému fotbalu.
• Rozhodčí Sudí byli loni (i navzdory velkému zlepšení) trnem v oku a řadu situací nezvládali. Rozjetý útok utnuli neponecháním výhody, jindy zase naopak výhodu nechali v situaci, která byla pro útočící ztracená. Letos doznali rozhodčí velkých změn a k radosti nás všech jednoznačně k lepšímu. Například ofsajdy se už pískají hned a nikoli až poté, co uběhnete zcela zbytečných dvacet metrů k míči. Výhody už nejsou avizovány ikonkou a je to jen dobře, odpadá tak různé „taktizování“ a pořád je třeba být ve střehu.
Fauly se posuzují striktně, ale spravedlivě. Za skluz zezadu je bez diskuze žlutá, což odpovídá i trendu, který razí i skutečný fotbal. Dojde-li k faulu v nebezpečné pozici, není problém slíznout i červenou. Sudí dobře rozeznávají mezi skluzem zezadu a pokusem o vypíchnutí míče.
Rozhodování tedy má svá striktní, ale spravedlivá pravidla, což ocení hlavně online hráči, kteří dobře znají situace, kdy pár minut před koncem běží na branku a soupeř je v zoufalství zkrouhne, za což nejen že neslízne nic, ještě se navíc v klidu před rozehrávkou přímáku stihne vrátit. Tiše jsem doufal, zda nepůjde před utkáním zvolit barvu dresu i rozhodčím, ale nestalo se. Nicméně se mi zatím nestalo, aby měl sudí podobné barvy jako hráči a pletl jsem si je.
• Standardní situace Při zmínce o přímých kopech musím vzpomenout novinku, kterou je rychlá rozehrávka. Nabídne se vám jen za určitých okolností a spočívá v rychlém stisku příslušné klávesy, po němž můžete rychle rozehrát a pokračovat ve hře. Směr rychlé rozehrávky navíc sami volíte kurzorem, a to i směrem dozadu, což u normálních přímáků bohužel stále nejde.
Beze změny zůstaly klasické přímé i nepřímé kopy, autová vhazování i výkopy golmanů. Dle mého je to škoda, přeci jen si dovedu u všech těchto prvků představit šikovnější možnosti. To samé platí i o kopech pokutových, kde je opět téměř vše v rukou počítače krom zvolení směru, kam míč pošlete. Nevolíte ani sílu, přesnost či cokoli dalšího, co by penalty udělalo zajímavějšími. I rohové kopy se zahrávají stejně jako dřív, rozdíl je snad v citlivosti, kdy není těžké přepálit a poslat míč až za vápno.
• Brankáři Dostáváme se k Achillově patě jinak výborného fotbalu, kterou jsou brankáři. V některých ohledech se zlepšili, například i při střele zblízka nezůstávají nehnutě trčet, ale skočí nebo se aspoň reflexivně natáhnou po míči. Za vylepšení považuji i situace, kdy golman míč chytí, ale už nedokáže zabránit jeho přechodu za čáru, takže následuje roh, případně branka. Tohle se dřív nedělo a branková čára se v podobných situacích chovala jako neprostupná zeď. Golmanům přibyly i nějaké ty animace, krásně se jim občas podaří jednou rukou vyškrábnout padající míč apod.
Strážci svatyně mají ale i své stinné stránky. Občas máte pocit, že při robinzonádě mají nohy z olova, a namísto plavného skoku po míči provedou jen jakýsi chabý náznak, při němž se nedokážou pořádně odlepit nohama od země. Často tak pustí ani moc prudkou ani moc umístěnou střelu z dálky a to je docela škoda, i když na druhou stranu – tohle se děje i v reálu.
Tím ale golmanské kiksy bohužel nekončí. Nově Konami dalo golmanům do vínku vyrážení míčů, a to podstatně častěji než dřív. Budiž, jenže oni vyrážejí i lehké střely, které jde v pohodě chytit a navíc do prázdného prostoru přímo před odkrytou branku. Připomíná to trochu FIFU v dobách, kdy se snažila uměle vyvolávat závary a gólové situace. Důsledkem tohoto nepřirozeného chování bývají laciné góly z dorážek, kterým se moc nedá ubránit.
Problém dělají hlavně střely z úhlu, kdy ze v podstatě nemožné pozice nastřelíte golmana, a ten namísto aby míč buď chytil, nebo vyboxoval ven z vápna, případně na roh, jej tlumeně srazí rovnou před nekrytou branku, kde už čeká chumel útočníků na dorážku. Za vinu to dávám nové fyzice, která je sice v poli výborná, ale už zapomíná, že ve vápně je potřeba se chovat úplně jinak, on je totiž velký rozdíl míč vyrazit anebo jen srazit. V PES6 na tohle bohužel pozapomněli, což platí i o obráncích, kteří se s míčem i kousek od brankové čáry pářou namísto aby maximálně zvedli důraz, když už jejich golman nezasáhl zrovna ideálně.V online hře jsem tohle cítil ještě víc než proti počítači díky závarům, kterých je přeci jen s živým protivníkem o něco víc.
• Novinky v tomto ročníku PES6 krom podstatně vylepšené hratelnosti přichází i s řadou dílčích novinek. Menu doznalo změn směrem k vyšší přehlednosti a uživatelské přítulnosti. Například při zakládání Master League se vám ukáže průvodce, který vám krok za krokem vysvětlí co a proč provádíte, a jaký to bude mít na hru vliv. Dozvíte se jak ligy fungují, kolik týmů hraje kterou divizi, kolik postupuje, jak funguje pohár atd. Moc fajn. Nově lze pro Master League zapnout ochranu proti vyskočení z rozběhnutého zápasu.
Dřív když se vám nedařilo, stačilo zápas ukončit a jeho výsledek se nikde neprojevil. Nyní pokud si ochranu zapnete dostanete za tohle kontumaci. Podobné zlepšení doznala známá a důležitá nabídka herních nastavení před zápasem. Krom klasické podoby, přibylo i zkrácené herní nastavení, kde za vás řadu věcí nastaví počítač. Buď necháte vše na něm a on vám podle schopností vašich i soupeřových navrhne optimální sestavu, formaci i taktiky, takže jdete do utkání připraveni za cenu pouhých dvou kliknutí.
Mezi plně automatickým a manuálním nastavením hry je ještě jedna úroveň nazvaná Simple Settings. Vychází z toho co tu bylo dříve jako Quick Settings, čili rychlý výběr předdefinované strategie Všichni do útoku, Útok po křídle, Protiútoky atd. Nyní jsou volby mnohem šikovnější, bohatší a dají se snadno kombinovat, čímž je dosaženo velké variability při zachování jednoduchého nastavení. Slouží k němu jediná obrazovka se čtrnácti zatrhávacími volbami, z nichž si vyberete které chcete. Samozřejmě ne všechny jsou navzájem kombinovat, například nejde hnát všechny do útoku a zároveň do obrany, ale to dá rozum.
Příjemnou novinkou je i možnost nechat automaticky střídat. Prostě to necháte na počítači a nemusíte se starat, kdo už toho má na place dost. Při automatickém výběru hráčů do sestavy si nyní můžete zvolit, zda se mají hráči posuzovat spíš podle schopností či momentální kondice. Sem tam narazíte i na další drobné příjemnosti, například přímo ve výběru formace máte přístup k ručnímu rozmístění hráčů v poli, takže už není třeba nejprve formaci vybrat a pak v jiném menu doladit pozice hráčů.
Nějaké změny doznalo i ovládání, jakož i chování hráčů při provádění kliček a obranných prvků. Předně se změnila funkce tlačítka R2 při vedení míče, dále pokud kryjete míč držením R1, je možné vás na rozdíl od PES5 odsunout a o míč připravit, přibyly nějaké nové kličky (a jedna fáma tvrdí, že ještě dalších 30 jich čeká na odtajnění, ale může to být kachna).
• International Challenge a Random Selection Match Hra přichází se dvěma novými herními mody. Prvním je mezinárodní turnaj, hraný s nároďáky. V podstatě mistrovství světa. Úžasné na něm je, že je to komplet celý turnaj i včetně kvalifikací. Jsou firmy, které na tohle téma udělají speciální hru, v PES6 to tedy máte rovnou. Na začátku vyberete region, ze kterého bude váš tým. Tomu pak odpovídá kvalifikační systém, který je vždy trochu jiný (hra vám jej včas vysvětlí).
Random Selection Match je zajímavá možnost sehrát přátelák mezi týmy, jejichž sestavy jsou namixovány z hráčů buď podle zvoleného regionu (může jím být kontinent či liga), anebo přímo ze čtyř vámi zvolených týmů. Sestavy se generují náhodně a stisknutím tlačítka není problém vygenerovat podle už zadaných kritérií sestavu jinou.
• Další postřehy Šikovným zpestřením je nová položka u zakládání přáteláku, kdy lze odehrát s vybraným soupeřem rovnou dvojici zápasů, jednou jako domácí a pak odvetu u něj, přičemž se nakonec hodnotí výsledek obou utkání a jde i navolit, jakou váhu má mít branka na hřišti soupeře při závěrečném účtování. Bohužel, před zápasem zmizela (nechápu proč) možnost vybírat nezávisle jednotlivé součásti garderóby jako štulpny, trenýrky a dresy.
Počet obtížností se ustálil na pěti (žádná další bonusová) a zmizelo jejich označování hvězdičkami. Ten tam je i známý Challenge trénink, čili bodovaný systém tréninků střelby, přihrávek, kličkování s míčem atd. Pravda, nebyl ideální a v mnohém zasloužil vylepšit a uživatelsky zpříjemnit, ale jeho odstranění je určitě škoda. Některé jeho prvky se přesunuly do jiných tréninků, ale jak si zahrát Anču či kličkovat mezi kužely jsem bohužel nevypátral.
Novinkou je hra s polofixovaným kurzorem. Je to něco mezi manuálním přepínáním a pevně nastaveným ovládáním na jednoho hráče. Nová volba zajistí, že ovládáte stále toho samého hráče, ale kdykoli můžete kurzor ručně přepnout na nejbližšího. Prima nápad, jen se mi na něm moc nelíbí, že automaticky všechny standardní situace zahráváte automaticky vy. Tudíž kurzor se při nich přepne na exekutora. Což vadí třeba tehdy, kdy chcete ovládat útočníka, vhazuje se u vaší branky, čímž se aniž byste chtěli přepnete na obránce a pak se znovu přepnout zpět na útočníka moc dobře nedá, dokud se nedostanete s míčem do útoku. Rozhodně tahle herní variace stojí za zkoušku.
Podobnou novinkou je možnost hrát zápas, kdy ovládáte hráče v poli, ale veškeré taktické prvky necháte na počítači. Jste prostě hráč, který má svého trenéra, jemuž do sestav, taktik či střídání nemá co kecat. Taky to má své kouzlo a doporučuji zkusit. Výtku bych měl ke stadionům, konkrétně ke stínům na řadě z nich. Vím, že to může odpovídat skutečnosti, ale černé stíny přes polovinu hrací plochy pocitu ze hry nijak nepřidají. Při zmínce o Master League jsem zapomněl dodat, že s týmem který v ní vedete můžete hrávat i online zápasy, ke kterým se dostaví v aktuální sestavě i kondici.
• A ještě větší drobnosti Při manuálně vyvíjeném obranném tlaku už neběhá jediný hráč za míčem po celou dobu držení příslušného tlačítka, ale automaticky se podle situace vymění na toho, kdo je nejblíž míči. A ono celé toto bránění už není o tom, že váš spoluhráč po přiběhnutí soupeře okamžitě zfauluje, jako tomu bylo v předchozích ročnících. Teď už se konečně chová jak má, občas se snaží blokovat, někdy udělá skluz ve snaze vypíchnout míč, občas je z toho i faul. Počítačová AI se hodně zlepšila, hráči opravdu myslí, nabíhají si do volných prostorů, počítač sám častěji střílí i z větší dálky i lépe kombinuje.
Drobností která potěší je i seznam střelců branek a asistencí, zobrazený na monitoru při přerušení zápasu. Nastavení osobní obrany se rozrostlo o položku „Mark key player“, která automaticky zajistí hlídání klíčového soupeřova hráče. Potěší i celá nová liga s osmnácti týmy, připravenými pro vaše editace. Pokud tedy nyní pro hru bude chtít někdo vytvořit novou ligu, nemusí ji vyrobit na úkor jiné již stávající. Nepříjemnost pro ty kdo používají k ovládání klávesnici je, že se nedá přemapovat mezerník (aspoň jsem nepřišel na to jak). Ve výčtu novinek, změn a přínosů by se dalo ještě pokračovat, ale článek musí někde končit, tak jsem se snažil zmínit to co považuji za nejdůležitější.
• Online hraní Řady vylepšení se dočkala i online hra, která nyní podporuje až osm hráčů v zápase, ovšem s podmínkou, že se spojí maximálně čtyři počítače a na každém mohou hrát až dva hráči zároveň. Dokonce je letos plně kompatibilní verze PC a PS2, takže proti sobě mohou nastupovat majitelé obou platforem. Hrát lze proti sobě i kooperativně, omezení je ale to, že za každou stranu musí nastoupit aspoň jeden živý hráč. Telegraficky ještě zmíním, že online se nedá hrát s fixovaným kurzorem.
Výbornou novinkou je možnost zápasy jiných hráčů pouze sledovat. Podobně jako to lze léta třeba u stříleček. Bohužel i zde jsou určitá omezení, kdy se diváci do hry připojují stejně jako samotní hráči, takže dohromady můžete být zase jen čtyři. z toho plyne, že sledovat zápas mohou jen maximálně dva a navíc se do zápasu musí připojit před jeho spuštěním, nelze jít koukat na utkání, které už začalo. I tak je to ale krom zábavy skvělá možnost jak pozorovat hru jiných a případně tak i leccos okoukat.
Krom přáteláků se online dají hrávat Competitions, což jsou soutěže vypisované přímo Konami. Najdete je ve speciální nabídce včetně času, kdy se daná akce koná. Novinkou jsou i tzv. skupiny, kde se sdružují hráči, jejichž body za hraní se pak počítají společně. Každý může být členem pouze jedné skupiny, jejíž statut lze dobrými výsledky vylepšovat, podobně jako hra hodnotí každého jedince individuálně.
Bohužel, ani hra online není bez šrámu, který ale doufejme je jen dočasný. Kdo hrával online PES5, zná často zdlouhavé čekání na odezvy ze serverů, díky nimž vytvořit a spustit zápas bylo o nervy. Nyní oproti očekáváním je situace ještě horší. Od samého začátku jsou s online službou permanentní potíže, na servery se nedá dostat vůbec nebo s vypětím všech sil, hra pak velice často stejně uprostřed zápasu sletí a situace se zatím nijak nelepší. Věřím, že Konami si setřou máslo z hlavy a fofrem kritickou situaci vyřeší, nicméně v tuto chvíli už skoro týden servery hodně zlobí a to považuji za průšvih.
Jak se dalo očekávat, grafická stránka hry se nijak citelně nezměnila, a to jak v samotném zápase, tak i v nabídkách, které navzdory tomu že nezapřou konzolový původ, těží z každé obrazovky maximum, jsou obsahově bohaté i přehledné. Stejně tak ani zvukově hra ničím nepřekvapí, komentář vychází na 90 % z již známého, hudba neurazí ani nenadchne, což se dá říct i o zvucích z trávníku či ochozů. Trochu jinak zvoní břevna, ale v podstatě na první pohled i poslech před sebou uvidíte starý dobrý PES tak, jak jste na něj zvyklí.
• Shrnutí Z pohledu hodnocení je zcela jasná hra mezi vápny. Ta doznala velkých změn, které hodnotím jako posun kupředu. Stejně tak sudí se významně zlepšili a hře tak nemalou měrou prospěli. Nové prvky v taktických volbách, uživatelsky příjemnější menu, a nesmíme zapomenout mezi klady zahrnout i světový pohár včetně kvalifikace a v neposlední řadě i vylepšený multiplayer, který ale zatím funguje pouze teoreticky.
Na druhou misku vah krom nehorázných potíží se servery řadím vyrážení míčů golmany a hru ve vápně vůbec. Tipuji, že na vině je z velké části nová fyzika, kdy se míč od hráčů odráží mnohem přirozeněji než dřív. Jenže od golmana by se míč neměl odrážet, on by se měl střely (až na ty z bezprostřední blízkosti) snažit vyrazit, ideálně co nejdál a mimo střelecký úhel. PES6 v tomhle připomíná hokej, kdy nastřelujete brankáře s cílem odražený kotouč dorazit. Mrzí to o to víc, že v ostatních aspektech hra exceluje. Na úplný závěr doporučím český fanouškovský web se solidní základnou, organizující online ligy a turnaje, podporované hodně šikovným webovým systémem tabulek, statistik, tipovacích soutěží a dalších šikovností. Adresu máte v tabulce níže a doporučuji ji každému, kdo hodlá online hrávat. |