RECENZE
5. 12. 2007
PES 2008
Nabídku fotbalových simulací letošního podzimu tvoří opět dvojice konkurenčních produktů FIFA od EA Sports a Pro Evolution Soccer od japonských Konami. Letošní ročníky obou kandidátů přinášejí řadu překvapení, jejichž důsledkem se docela mění pověst, které si během historie oba produkty vybudovaly, a každý rok se pouze jejich trend potvrzoval. Letošní FIFA 08 ve své next-gen verzi byla podrobně probrána v nedávné recenzi, dnes se zaměříme na Pro Evolution Soccer 2008. Ten je na rozdíl od FIFY, která vychází ve dvou zcela odlišných verzích jako nextgen (PS3, X360) a currentgen (PC, PS2), pro všechny platformy obsahově stejný.
• Starý (známý) PES
První, nač se dnes zaměříme bude obsahová stránka hry, která je bohužel prakticky totožná s tou loňskou. Přátelák, poháry, liga, Master League, trénink a hraní přáteláků online. Tohle vše už dobře nějaký ten pátek známe a ani letos se nabídka nijak nerozšířila. Dokonce místy naopak něco i zmizelo, třebas celý systém bodovaných tréninků, z nichž zbylo jen torzo v podobě tréninků volných. PC verze tak zredukovala svoji nabídku do podoby, s níž přišla loni verze PES6 na Xbox 360. Nabídka lig a pohárů je zcela totožná s loňskem, Master League obsahuje sem tam nějaká drobná vylepšení, nicméně žádnou zásadní novinku zde nečekejte.
Ještě jedna ne zrovna pozitivní zpráva je omezení online hry pouze na zápasy 1 na 1, což loni postihlo pouze konzole, letos se toto omezení vztahuje už i na PC verzi. Kdo vzpomene na více než rok straré prognózy otce Pro Evolution Socceru Shingo „Seabasse“ Takatsuky o hře, kde bude každého hráče na hřisti ovládat někdo jiný, zamáčkne velikou slzu.
Z pohledu licencí se situace příliš nezměnila, některé týmy, které loni licenci měly, ji ztratily a na oplátku ji získaly jiné. Jmenujme třeba z anglické Premiere League loni licencovaný Arsenal a Chelsea, které letos nahradily licence pro Newcastle a Tottenham. Naštěstí letos všechny platformy dovolují plnou editaci, takže lze týmy libovolně přejmenovávat jak na PC, tak i na konzolích.
• Technické zpracování
První odstavce asi příliš nepotěšily, a i v této sekci se ještě chvíli budu zabývat ne zrovna příjemnými postřehy. Jednak s rukou na srdci musím konstatovat, že jak na PC, tak na konzolích určitě neuvidíte nextgen prezentaci a možnosti, které tento pojem dokáže nabídnout. PES 2008 je stále na úrovni, na které jej známe, přestože autoři jeho vizuální podobu zase trochu vyšperkovali. Animace jsou výborné, ale graficky dokážou jiné firmy z konzolí vytáhnout něco úplně jiného.
O to víc zarazí skutečnost, že i s poměrně slabou grafikou se hra potýká s technickými potížemi v podobě klesajícího framerate. V PC verzi to pocítíte naštěstí pouze při přehrávání opakovaných záznamů, konzole jsou na tom ještě hůř, kdy k tomuto snížení pod postřehnutelnou mez dochází i během hry. Konami slibuje opravný patch, který údajně v krátké době vydají, nicméně je to známkou nevyladěnosti enginu. Obdobně je problematická i hra online, která trpí stejnými neduhy díky síťovému kódu a do dnešního dne vlastně pořádně neběží na žádné z platforem, proto ji teď s originálkou v ruce nemůžeme zhodnotit.
• Team Vision
Pojďme přeladit na optimističtější vlnu a podívejme se na novinky, které letošní ročník přinesl. Především je to nový systém umělé inteligence zvaný Team Vision, díky němuž se mužstva chovají jako celek kompaktněji jak v obraně, tak i při vedení útoků. Obránci lépe vykrývají volný prostor, častěji napadají letící přihrávky, hrají lépe pozičně a tak se celkově hra jeví o poznání obtížnější. Součástí Team Vision je i údajná schopnost AI se učit „číst“ vaši hru. Pokud tedy budete v zápase používat stále stejný herní styl, soupeř se na něj adaptuje a bude si lépe krýt cesty, jimiž útoky povedete. V praxi jsem to zažil především u akcí vedených středem, úniky po křídlech mi nepřišly, že by byly během zápasu nějak citelně lépe střeženy.
Celkově byla – jako každý rok – upravena fyzika. Míč je nyní těžší, lépe drží u nohy, takže je obtížnější o něj soupeře připravit. Na můj vkus se stále příliš odráží od hráčů, spíš jako by to byly sloupy ze dřeva než postavy z masa a kostí. Trajektorie centrů a přihrávek vzduchem se také zdokonalila, stejně jako přihrávky do běhu či střelba na branku a přímé kopy, jejichž zahrávání mi letos přijde o poznání snadnější.
• Hratelnostní novinky
Další novinkou je možnost přesněji centrovat a přihrávat tím, že hráče kombinací kláves navedu do režimu, kdy se natočí čelem k místu, kam bude přihrávku směřovat. Vedete-li míč po křídle, všimnete si, že se hráč s míčem natočí k vápnu a začne se pohybovat úkroky, což jej sice trochu zpomalí, ale šance na přesný centr je pak vyšší.
Hodně diskutovanou novinkou je filmovaný pád. Ten lze vyvolat kombinací kláves a pak je na rozhodčím, jak tuto situaci vyhodnotí. Zde je třeba dodat, že v drtivé většině případů následuje pro filmujícího hráče žlutá karta, ale jsou situace, kdy rozhodčího oblafnete. Zda tento prvek do fotbalové simulace patří či ne, je otázkou bouřlivých diskuzí a vlastní názor na něj si udělejte každý sám.
Nově lze měnit počet hráčů tvořících zeď při přímém kopu, a to jak přidáváním, tak i odebíráním. Není dokonce problém postavit do zdi celou desítku hráčů v poli, škoda jen, že se zdí nejde nijak hýbat a její pozice je automaticky dána.
• Taktické možnosti
Sloučením obsahu všech verzí PES 2008 se dočkali konzolisté v taktických volbách toho, co PC platforma měla již loni, a to záložky Simple Settings. V ní lze poměrně jednoduše před zápasem nastavit herní styl včetně možnosti nechat si doporučit takový, který odpovídá konkrétnímu týmu, jeho formaci a schopnostem hráčů. Když už píšu o konzolích, potěší možnost ukládat opakované záznamy, což PCčkáři znají od nepaměti. Nová drobnost, kterou byste mohli snadno přehlédnout, je volba hráče, který si bude nabíhat do standardních situací. Jednu novinku objevíte i při chytání penalt, kdy se změnil pohled a exekutora nyní sledujete jakýmsi hybridním pohledem zpoza brankáře kdesi z dolního rohu branky. Snažím se v tom najít nějaký skrytý smysl, zda tak třeba nejde odhalit pohledem na kopajícího hráče jakýsi náznak pohybu, podle nějž by se dalo určit kterým směrem míč poletí, ale zatím jsem nic neobjevil, takže budete-li šťastnější, pochlubte se ve fóru.
Z dalších vlastností uvedu třeba možnost sledovat v poločase výsledky ostatních zápasů ligy, v Master League zase hraje roli tzv. „popularita“ týmu, která se odrazí ve spokojenosti hráčů ve vašem kádru i při uzavírání kontraků, kdy se s vámi budou ochotni bavit i hvězdy, pro které jste donedávna byli nezajímavým partnerem. Hernímu spádu prospívá, že už není při každém udělení karty hra přerušována změnou kamery na sudího, což lze jedině přivítat. Krok zpět v tomto směru je ale nově potřeba čekat po přerušení hry na hvizd rozhodčího, který opět povolí ve hře pokračovat, což naopak herní spád zbytečně brzdí.
PES 2008 přichází s novým komentářem, který je kvalitativně lepší než vše, co jsme v něm doposud kdy slyšeli. Naopak hudební doprovod patří pode mě k tomu nejhoršímu, co kdy počítačové hry nabídly a tak doporučuji hudbu rovnou vypnout a nenechat se jí otravovat.
• Rozhodčí a golmani
Diskutovanou složkou série PES byli vždy rozhodčí. Jejich striktní pohled na skluzy odměňované bez ohledu na vážnost provinění žlutou a často rovnou červenou kartou je známým neduhem a ten bohužel přetrval i letos. Zde nemohu nezmínit konkurenční FIFU, jejíž sudí mi přišli podstatně přirozenější.
Ve hře přetrvaly i další neduhy, které se táhnou celou sérií a na jejichž změny zatím marně čekáme. Třeba autová vhazování by si určitě každý přál přepracovat do důstojnější podoby, možnost si nabíhat hráči na příjmu, stejně jako aby soupeř měl důstojnější roli při jejich bránění. Golman vykopávající ze země stále dokáže přihrát pouze nejbližšímu obránci, při trestném kopu jste omezeni pouze výsečí, do níž lze posílat přihrávku a to ještě často míč poletí k někomu jinému, než byste chtěli. Právě tyto „drobnosti“ jsou dle mého tím, co by hru dokázalo posunout hodně dál než je teď, a programátorsky by to snad ani tolik nebolelo. Bohužel, s radikálními změnami enginu se počítá až do příštího ročníku, což už avizovali sami tvůrci v nedávném oficiálním prohlášení. On samotný fakt, že sami autoři hry ještě před vydáním letošního ročníku vyrukovali s tím, co hodlají do příště měnit, dává tušit, že s letošním počinem asi sami nejsou úplně spokojeni a trochu je tlačí svědomí.
• Závěrem
Srovnám-li krátce letošní FIFU (hovořím o té lepší X360 verzi) a celkově PES, musím prvního kandidáta pochválit za spoustu vylepšení a novinek, které jej posunuly o pořádný kus kupředu směrem k výborné fotbalové simulaci a dělají z ní rovnocenného rivala. Poprvé v historii se hratelnostní kvalita obou fotbalů hodně vyrovnala, některé prvky má FIFA dokonce šikovnější, v jiných si stále drží prim PES. V každém případě letos jsou oba tituly velice silné a jsem velmi zvědav na příští ročník, jak zahýbe miskami vah. FIFA se rozhodla jít tvrdě do boje na všech frontách, v Konami asi pochopili, že bude třeba sáhnout k radikálnějším změnám, které ale uvidíme až za rok.
Jste-li v PES nováčky, hra vás právem uchvátí. Stejně tak, pokud máte k dispozici jen PC verze FIFA 08 i PES 2008, kde o vítězi není sporu. Ale trávíte-li s PES již několikátou sezonu jako já nebo hrajete-li na více platformách, asi byste také uvítali více změn. A v potaz je třeba vzít i chyby v technickém zpracování, které pocítíte jak oflline, tak i při online hraní, které u FIFA 08 funguje od začátku v pohodě. V článku jsem nezmínil ani možné potíže s nastavením obrazu do fullscreenu na některých typech displeje (především širokoúhlých), kde vám hra prostě celoobrazovkový režim nedá, ani když ji přepnete do rozlišení, které váš displej běžně podporuje.
• Starý (známý) PES
První, nač se dnes zaměříme bude obsahová stránka hry, která je bohužel prakticky totožná s tou loňskou. Přátelák, poháry, liga, Master League, trénink a hraní přáteláků online. Tohle vše už dobře nějaký ten pátek známe a ani letos se nabídka nijak nerozšířila. Dokonce místy naopak něco i zmizelo, třebas celý systém bodovaných tréninků, z nichž zbylo jen torzo v podobě tréninků volných. PC verze tak zredukovala svoji nabídku do podoby, s níž přišla loni verze PES6 na Xbox 360. Nabídka lig a pohárů je zcela totožná s loňskem, Master League obsahuje sem tam nějaká drobná vylepšení, nicméně žádnou zásadní novinku zde nečekejte.
Ještě jedna ne zrovna pozitivní zpráva je omezení online hry pouze na zápasy 1 na 1, což loni postihlo pouze konzole, letos se toto omezení vztahuje už i na PC verzi. Kdo vzpomene na více než rok straré prognózy otce Pro Evolution Socceru Shingo „Seabasse“ Takatsuky o hře, kde bude každého hráče na hřisti ovládat někdo jiný, zamáčkne velikou slzu.
Z pohledu licencí se situace příliš nezměnila, některé týmy, které loni licenci měly, ji ztratily a na oplátku ji získaly jiné. Jmenujme třeba z anglické Premiere League loni licencovaný Arsenal a Chelsea, které letos nahradily licence pro Newcastle a Tottenham. Naštěstí letos všechny platformy dovolují plnou editaci, takže lze týmy libovolně přejmenovávat jak na PC, tak i na konzolích.
První odstavce asi příliš nepotěšily, a i v této sekci se ještě chvíli budu zabývat ne zrovna příjemnými postřehy. Jednak s rukou na srdci musím konstatovat, že jak na PC, tak na konzolích určitě neuvidíte nextgen prezentaci a možnosti, které tento pojem dokáže nabídnout. PES 2008 je stále na úrovni, na které jej známe, přestože autoři jeho vizuální podobu zase trochu vyšperkovali. Animace jsou výborné, ale graficky dokážou jiné firmy z konzolí vytáhnout něco úplně jiného.
O to víc zarazí skutečnost, že i s poměrně slabou grafikou se hra potýká s technickými potížemi v podobě klesajícího framerate. V PC verzi to pocítíte naštěstí pouze při přehrávání opakovaných záznamů, konzole jsou na tom ještě hůř, kdy k tomuto snížení pod postřehnutelnou mez dochází i během hry. Konami slibuje opravný patch, který údajně v krátké době vydají, nicméně je to známkou nevyladěnosti enginu. Obdobně je problematická i hra online, která trpí stejnými neduhy díky síťovému kódu a do dnešního dne vlastně pořádně neběží na žádné z platforem, proto ji teď s originálkou v ruce nemůžeme zhodnotit.
Pojďme přeladit na optimističtější vlnu a podívejme se na novinky, které letošní ročník přinesl. Především je to nový systém umělé inteligence zvaný Team Vision, díky němuž se mužstva chovají jako celek kompaktněji jak v obraně, tak i při vedení útoků. Obránci lépe vykrývají volný prostor, častěji napadají letící přihrávky, hrají lépe pozičně a tak se celkově hra jeví o poznání obtížnější. Součástí Team Vision je i údajná schopnost AI se učit „číst“ vaši hru. Pokud tedy budete v zápase používat stále stejný herní styl, soupeř se na něj adaptuje a bude si lépe krýt cesty, jimiž útoky povedete. V praxi jsem to zažil především u akcí vedených středem, úniky po křídlech mi nepřišly, že by byly během zápasu nějak citelně lépe střeženy.
Celkově byla – jako každý rok – upravena fyzika. Míč je nyní těžší, lépe drží u nohy, takže je obtížnější o něj soupeře připravit. Na můj vkus se stále příliš odráží od hráčů, spíš jako by to byly sloupy ze dřeva než postavy z masa a kostí. Trajektorie centrů a přihrávek vzduchem se také zdokonalila, stejně jako přihrávky do běhu či střelba na branku a přímé kopy, jejichž zahrávání mi letos přijde o poznání snadnější.
• Hratelnostní novinky
Další novinkou je možnost přesněji centrovat a přihrávat tím, že hráče kombinací kláves navedu do režimu, kdy se natočí čelem k místu, kam bude přihrávku směřovat. Vedete-li míč po křídle, všimnete si, že se hráč s míčem natočí k vápnu a začne se pohybovat úkroky, což jej sice trochu zpomalí, ale šance na přesný centr je pak vyšší.
Hodně diskutovanou novinkou je filmovaný pád. Ten lze vyvolat kombinací kláves a pak je na rozhodčím, jak tuto situaci vyhodnotí. Zde je třeba dodat, že v drtivé většině případů následuje pro filmujícího hráče žlutá karta, ale jsou situace, kdy rozhodčího oblafnete. Zda tento prvek do fotbalové simulace patří či ne, je otázkou bouřlivých diskuzí a vlastní názor na něj si udělejte každý sám.
Nově lze měnit počet hráčů tvořících zeď při přímém kopu, a to jak přidáváním, tak i odebíráním. Není dokonce problém postavit do zdi celou desítku hráčů v poli, škoda jen, že se zdí nejde nijak hýbat a její pozice je automaticky dána.
• Taktické možnosti
Z dalších vlastností uvedu třeba možnost sledovat v poločase výsledky ostatních zápasů ligy, v Master League zase hraje roli tzv. „popularita“ týmu, která se odrazí ve spokojenosti hráčů ve vašem kádru i při uzavírání kontraků, kdy se s vámi budou ochotni bavit i hvězdy, pro které jste donedávna byli nezajímavým partnerem. Hernímu spádu prospívá, že už není při každém udělení karty hra přerušována změnou kamery na sudího, což lze jedině přivítat. Krok zpět v tomto směru je ale nově potřeba čekat po přerušení hry na hvizd rozhodčího, který opět povolí ve hře pokračovat, což naopak herní spád zbytečně brzdí.
• Rozhodčí a golmani
Diskutovanou složkou série PES byli vždy rozhodčí. Jejich striktní pohled na skluzy odměňované bez ohledu na vážnost provinění žlutou a často rovnou červenou kartou je známým neduhem a ten bohužel přetrval i letos. Zde nemohu nezmínit konkurenční FIFU, jejíž sudí mi přišli podstatně přirozenější.
Ve hře přetrvaly i další neduhy, které se táhnou celou sérií a na jejichž změny zatím marně čekáme. Třeba autová vhazování by si určitě každý přál přepracovat do důstojnější podoby, možnost si nabíhat hráči na příjmu, stejně jako aby soupeř měl důstojnější roli při jejich bránění. Golman vykopávající ze země stále dokáže přihrát pouze nejbližšímu obránci, při trestném kopu jste omezeni pouze výsečí, do níž lze posílat přihrávku a to ještě často míč poletí k někomu jinému, než byste chtěli. Právě tyto „drobnosti“ jsou dle mého tím, co by hru dokázalo posunout hodně dál než je teď, a programátorsky by to snad ani tolik nebolelo. Bohužel, s radikálními změnami enginu se počítá až do příštího ročníku, což už avizovali sami tvůrci v nedávném oficiálním prohlášení. On samotný fakt, že sami autoři hry ještě před vydáním letošního ročníku vyrukovali s tím, co hodlají do příště měnit, dává tušit, že s letošním počinem asi sami nejsou úplně spokojeni a trochu je tlačí svědomí.
• Závěrem
Srovnám-li krátce letošní FIFU (hovořím o té lepší X360 verzi) a celkově PES, musím prvního kandidáta pochválit za spoustu vylepšení a novinek, které jej posunuly o pořádný kus kupředu směrem k výborné fotbalové simulaci a dělají z ní rovnocenného rivala. Poprvé v historii se hratelnostní kvalita obou fotbalů hodně vyrovnala, některé prvky má FIFA dokonce šikovnější, v jiných si stále drží prim PES. V každém případě letos jsou oba tituly velice silné a jsem velmi zvědav na příští ročník, jak zahýbe miskami vah. FIFA se rozhodla jít tvrdě do boje na všech frontách, v Konami asi pochopili, že bude třeba sáhnout k radikálnějším změnám, které ale uvidíme až za rok.
Jste-li v PES nováčky, hra vás právem uchvátí. Stejně tak, pokud máte k dispozici jen PC verze FIFA 08 i PES 2008, kde o vítězi není sporu. Ale trávíte-li s PES již několikátou sezonu jako já nebo hrajete-li na více platformách, asi byste také uvítali více změn. A v potaz je třeba vzít i chyby v technickém zpracování, které pocítíte jak oflline, tak i při online hraní, které u FIFA 08 funguje od začátku v pohodě. V článku jsem nezmínil ani možné potíže s nastavením obrazu do fullscreenu na některých typech displeje (především širokoúhlých), kde vám hra prostě celoobrazovkový režim nedá, ani když ji přepnete do rozlišení, které váš displej běžně podporuje.